Hoitokäynti

Keijo Autio

Mitä vastaanotolla tapahtuu…

1. kerta

Aluksi asiakas täyttää esitietolomakkeen. Haastattelussa asiakas kertoo enemmän sen hetkisestä ongelmasta, työnkuvasta, aiemmista onnettomuuksista ja harrastuksista. Haastattelun jälkeen tutustutaan mahdollisiin röntgen tai magneettikuviin lausuntoineen sekä suoritetaan ryhtianalyysi ja neurologisia/ ortopedisiä testejä. Tämän jälkeen tutkimme mahdollisia rangan nikamien, raajojen nivelien ja lihasten toimintahäiriöitä. Mikäli asiakas on sopiva kiropraktiseen hoitoon eikä vasta-aiheita kiropraktiselle käsittelylle löydy, aloitamme kiropraktisen manipulaatiohoidon mutta mikäli vasta-aiheita esiintyy ohjaamme asiakkaan jatkotutkimuksiin.

Intensiivi vaihe 2.kerta →

Seuraavilla käynneillä kartoitamme tuntemukset aina edellisen hoidon vaikutuksista. Alussa pyrimme hoitamaan asiakasta kaksi kertaa viikossa ja tätä kutsumme intensiiviseksi ensihoidoksi. Monesti kipujen aleneminen ja liikkuvuuden lisääntyminen ovat ensimmäisiä merkkejä hoidon toimimisesta. Samalla myös mieliala paranee. Tätä kiropraktista intensiivistä hoitoa jatkamme niin kauan kuin asiakkaan tilassa tapahtuu selvää paranemista.

Muokkaava vaihe

Seuraavaksi jatkamme yhdellä hoitokerralla viikossa ja pyrimme, poistamaan pitkäaikaisia nikamien/ nivelien toimintahäiriöitä ja lihasjännityksiä ja näin parantamaan asiakkaan ääreis-/keskushermoston toimintaa sekä yleistä ryhtiä. Ryhdin parantuessa ylimääräinen rasitus lihaksille, nivelsiteille, nivelille ja välilevyille vähenee. Normaali liikkuvuuden palautuminen selkärangan pieniin fasettiniveliin tarkoittaa myös sitä että nivelten ravitsemus paranee ja nivelten rappeutumien hidastuu. Välilevyissä ei ole verenkiertoa. Välilevyt saavat ravintonsa nivelnesteen paineen vaihteluista rangan liikkeen yhteydessä. Fasettinivelen toimintahäiriössä viereinen välilevy ei siis saa normaalisti liikettä eikä ravinteita ja näin se pikkuhiljaa rappeutuu ja painuu kasaan. Asiakkaan tila kun on saatu halutuksi ja ongelmat eivät enää palaa takaisin, pidennetään hoitoväliä entisestään.

Hyvinvointi

Yhtä tai kahta toimintahäiriötä rangassa ei niin helposti huomaa ennen kuin kyseisten fasettinivelien ympärillä olevat lihakset ja hermot alkavat oireilla ja aiheuttaa kiputuntemuksia. Tämän takia kaikki kiropraktikot toivoisivat että asiakkaat oppisivat huollattamaan itseään säännöllisesti kiropraktikoilla ennen kuin oireita ilmenee. Suosittelemme asiakkaan ongelmista riippuen häntä käymään joko kerran kuukaudessa tai maksimissaan kolmen kuukauden välein saavutetun tilan ylläpitämiseksi. Säännöllinen kiropraktinen hoito auttaa pitämään selkärankasi optimaalisessa kunnossa ja suoriutumaan elämän tuomista haasteista ja stressitekijöistä. Tätä vaihetta voimme kutsua hyvinvoinniksi.

Vastuu

Sinun vastuullasi on päätös siitä että kuinka monta kertaa ja kuinka usein käyt vastaanotolla. Hoidatko vain oireen pois aina sen ilmentyessä vai pyritkö estämään näiden ongelmien uudelleen ilmestymisen. Monesti oireet poistuvat jo muutaman hoitokerran jälkeen ja hoidot voidaan lopettaa siihen jos se on vain tavoitteesi. Oireet saattavat palata kuitenkin jo hyvin pikaisesti uudelleen, mutta silloin ei pidä syyttää sitä että saamasi hoito ei olisi ollut hyvää, koska oireet palasivat takaisin. Toimintahäiriöiden poistaminen rangasta voi tapahtua hyvinkin nopeasti kiropraktisella manipulaatiolla, mutta lihakset eivät välttämättä vastaa samalla nopeudella hoitoon oltuaan kauan jumissa ja näin ne pyrkivät vetämään rangan nivelpinnat taas samaan virheasentoon kuin aiemmin ja tästä johtuen oireet taas pian palaavat. Tämän takia pitkäjänteisyyttä kuitenkin kaivattaisiin hoidon alkuvaiheessa.

Rahoitus: Kertakäynti vai hoitopaketti?

Kiropraktinen hoito ei ole kuitenkaan halpaa joten taloudellisesti sinun on tehtävä päätös että laitatko rahaa pitääksesi itsesi optimaalisessa kunnossa vai riittääkö se että selviät arjesta ja suuremmat ongelmat saattavat ilmetä joskus tulevaisuudessa.  Kerta hoidot tulevat kuitenkin kalliimmiksi käyntikerralta kuin ostamalla hoitopaketti. Vaikka kiropraktiset hoidot ovat lyhyempikestoisia ja kalliimpia kuin fysioterapia ja hierontahoidot, niin niiden hoitovaste on ollut kiropraktikko urallani merkittävästi paljon parempi ja asiakkaat ovat saaneet hoidoista positiivia kokemuksia huomattavasti aiemmin. Käyntikertojen määrä on myös yleensä pienempi kiropraktisissa hoidoissa kuin perinteisessä fysioterapiassa ja hieronnassa ja tästä syystä hoitokustannukset pysyvät myös kilpailukykyisinä muihin hoitomuotoihin nähden.

Muista että sinulla on vain yksi selkäranka jota on ensiarvoisen tärkeää huollattaa säännöllisesti. Huollatathan sinä myös hammaslääkärillä ennalta ehkäisevästi hampaitasikin.

Comments are closed.